Szénhidrát diéta

Számos táplálkozási program támogatója szeretné velünk elhitetni, hogy egy speciális anyag vagy a különböző ételek kombinációja automatikus súlycsökkenéshez vezet.

Ez azonban nem minden esetben igaz, a fogyáshoz sok esetben elengedhetetlen, hogy kevesebbet együnk vagy többet mozogjunk, de a kettő együtt még jobb. Amikor kevesebbet eszünk és többet mozgunk, több kalóriát égetünk el.

A szénhidrát diéta, ami a szénhidrát teljes vagy részleges mellőzésével jár, idővel valóban súlycsökkenést eredményez, azonban a legtöbb szénhidrát diéta túl monoton és időnként még veszélyes is a hosszú távú alkalmazására nézve. Ráadásul azok a szénhidrát diéta segítségével fogyókúrázók, akik nem változtatnak táplálkozási szokásaikon és nem mozognak többet, előbb-utóbb visszanyerik eredeti súlyukat, vagy esetenként még többet is. Éppen ezért aki az alacsony szénhidrát diéta segítségével szeretne lefogyni, mindenképpen konzultáljon orvosával, aki segítségére lehet ebben, és aki nyomon tudja követni az egész folyamatot.

Ahhoz, hogy megértsük a szénhidrát diéta lényegét, nem árt tudni, hogy mi pontosan a szénhidrát és miért jó a szénhidrát diéta?

A szénhidrát szerepe, hogy gyors, ám rövid ideig tartó energiát biztosítson a szervezet számára. A szénből és vízből álló szénhidrát legegyszerűbb formája a cukor, bonyolultabb formái közé például a burgonya vagy a kukorica sorolható, az úgynevezett keményítők. A legösszetettebb formájuk pedig a rostok.

Ideális esetben a táplálékunknak 15-20%-ban fehérjét, 50-60%-ban szénhidrátot és 20-30%-ban zsírt kell tartalmaznia.

Az alacsony szénhidrát diéta lényege a test zsírégetővé tétele, azaz a test nem tárolja, hanem felhasználja a zsírt. Ahhoz, hogy ez sikerrel járjon, komoly kontrollt kell a szénhidrát diéta során bevezetni, hogy senki ne essen át a ló túlsó oldalára.

Az alacsony szénhidrát diéta legdrasztikusabb módja, ha valaki teljes mértékben leáll az evéssel. Néhány nap múlva ugyanis a testzsír és a fehérje feldolgozásra kerül annak érdekében, hogy energiát állítson elő. A hosszan tartó koplalás nem biztonságos, mert hatására a szervezet elkezdi megemészteni az izmokban, a szívben és más belső szervekben lévő fehérjéket.

Az alacsony szénhidrát diéta segítségével fogyni vágyók jobban teszik, ha diétájukban minél kevesebb gyümölcsöt illesztenek be, mivel a zöldség sokkal hatékonyabb. Hogy miért? A gyümölcsök és a zöldségek rengeteg vitamint, ásványi anyagot és nem utolsó sorban rengeteg szénhidrátot tartalmaznak, azonban zsírt és fehérjét nem sokat, ami pedig tápanyag szempontjából fontos lenne. A gyümölcsök olyan egyszerű cukrokat tartalmaznak, mint a gyümölcscukor, vagy a szőlőcukor, mely szénhidrátfajták gyorsan juttatják energiához a szervezetet, megemelik a vércukor szintet ám hosszú távon nem képesek az éhségérzetet elűzni. Éppen ezért, ha az alacsony szénhidrát diéta során gyümölcsöt is szeretnénk fogyasztani, azt leginkább az étkezések előtt, vagy önmagukban fogyasszuk, ezzel is elkerülvén az emésztési zavarokat, puffadást.

A szénhidrát diéta rengeteg hasznot rejteget számunkra

Az alacsony szénhidrát diéta nem csak fogyókúrázóknak hasznos. Sokan beszámoltak a szénhidrát diéta alkalmazói közül arról, hogy már az első hét végén olyan pozitív tüneteket tapasztaltak magukon, mint a megnövekedett energia, tisztább agy, továbbá kevésbé vágytak az édességre, jobb lett a közérzetük, illetve kiegyensúlyozottabbá váltak érzelmek tekintetében.

Ugyanakkor akadtak olyanok is, akik a szénhidrát diéta során ízületi, vagy izomfájdalmak javulását, kevesebb fejfájást és kisebb mértékű gyomorégést tapasztaltak.

A számos szénhidrát diéta közül az egyik legismertebb és legelterjedtebb az Atkins féle szénhidrát diéta, melynek lényege a szénhidrátok teljes száműzése a táplálékból. Az Atkins szénhidrát diéta egyik nagy előnye, hogy bizonyítottan hatékony az inzulinszint kordában tartásában.

Jelentős kutatások folynak napjainkban a szénhidrát diéta témájában, egy dologgal azonban a legtöbb szakember egyetért, a szénhidrát diéta során nem a szénhidrát mennyisége, hanem a minősége számít leginkább.

Wellness - FitnessKapcsolatMédiaajánlatAdatvédelemOldaltérkép
Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint.