A Táplálékkiegészítők áttekintése

gyümölcsA vitaminokat, a multivitaminokat, az ásványi anyag-táplálékkiegészítőket gyakran a táplálkozási hiánybetegségek megelőzésére szedik. Egy 2001-ben befejeződött kutatás eredményei viszont arra utalnak, hogy a fentiek az egészségmegőrzésben, a gyógyításban egyaránt szerepet játszanak!
Azt igazolták, hogy a szervezet számára kívánatos vitamin- és ásványianyag szintek magasabbak, mint korábban gondolták.
Felmerül a kérdés, hogy ha az egyén alapvetően egészséges, van-e értelme a táplálékkiegészítők rendszeres használatának? Ha betegség vagy kisebb rosszullét alakul ki, vajon várható-e segítség a táplálékkiegészítőktől?

Kinek van szüksége táplálékkiegészítőkre?

A hagyományos orvosi felfogás szerint azoknál az egészséges embereknél, akik helyesen táplálkoznak nem várható a táplálkozási hiánybetegségek kialakulása, így az a vélemény, hogy nincs szükségük táplálékkiegészítőkre.
Csak azt kell biztosítanunk, hogy a megfelelő mennyiségű vitamin, ásványianyag, nyomelem mennyiséget tartalmazza a táplálékunk.
Még ha el is hiszik az emberek, hogy mennyire fontosak azok az ajánlások, amelyek az egészséghez szükséges vitamin és ásványianyagok bevitelére vonatkoznak, a felmérések eredménye az, hogy a legtöbb ember nem tud megfelelni ezeknek az elvárásoknak.

Az emberek többsége közel sem eszik annyi gyümölcsöt és zöldséget - nem hogy naponta 5x, de még kevesebbszer sem - amely biztosítaná a minimális mennyiségű tápanyagot, ami a betegség elkerülése miatt szükséges.
Az emberek gyakran választanak olyan élelmiszert, amelyek táplálkozási szempontból rosszak.
Például:
Az emberek étrendje az ajánlott magnézium, és folsav mennyiségének a felét tartalmazza.
A magyar adatok szerint a felnőtt nők 50%-ánál, a serdülő lányok 70%-ánál a calcium bevitel kevesebb az ajánlottnál.
A magyar konyha a C-vitamint, B6-vitamint, a vasat, cinket igen kis mennyiségben tartalmazza.
Bizonyos tápanyagok, mint vas, kalcium, B12 vitamin hiánya még a vegetáriánusoknál is előfordul, pedig ők sokkal jobban figyelnek a kiegyensúlyozott bevitelre.

A teljes értékű étrendben Magyarországon nem igen szerepelnek a különösen fontos tápanyagok, mint halolaj, a szója eredetű telítetlen zsírsavak.
Az az egészséges ember, aki nem tudja a mindennapi táplálkozásában megvalósítani a megfelelő étrendet, a táplálékkiegészítőkkel ezt megteheti.
A szakemberek szerint a környezet szennyezés - kipufogó gázok, hulladékok, ipari szennyezés, permetezés - a test sejtjeiben súlyos károsodást okozhat azáltal, hogy károsítja a szöveteket és kimeríti a szervezet tápanyagraktárait.

A táplálékkiegészítők, különösen az antioxidánsok segítenek a mérgező anyagok okozta sejt és szöveti károsodások megakadályozásában.
Tudjuk, hogy bizonyos gyógyszerek, az alkohol, a dohányzás, és a stressz megakadályozza bizonyos anyagok felszívódását. Még kitűnő étrenddel sem lehet gyorsan pótolni az így kialakult hiányt.
Azt látjuk, hogy az elmúlt három évtizedben több ezer vizsgálat, és leírt eredmény igazolja, hogy bizonyos tápanyagok fontos szerepet játszanak hosszú ideje fennálló betegség megelőzésében, amelyek a nyugati jóléti társadalmakban olyan gyakoriak.

A gyógynövény használat hagyománya
A különböző kultúrákban, így Magyarországon is sok ezer évig gyógynövényeket használtak a betegségek tüneteinek csökkentésére, enyhítésére, vagy gyógyítására.
Azt látjuk, hogy a gyógynövényekkel szembeni elvárások jó része megalapozott. Ezeket mind a megfigyelések, mid a klinikai vizsgálatok igazolták!

Mire nem jók a táplálékkiegészítők?

Nem használhatjuk étkezés helyett. Mint a nevükben benne van, a megfelelően összeállított táplálék kiegészítője.
Ezek nem tudják kivédeni a helytelen szokások, a dohányzás, a mozgásszegény életmód stb. következményeit.

Nem hoznak létre olyan képességeket, melyek eddig sem voltak: pl. kocogó felnőttből élsportolót...

Ezek szedése nem helyettesíti a orvosi kivizsgálást, esetleges kezelés szükségességét!

A táplálék kiegészitők biztonságos és hatékony használata:

Bizonyos táplálékkiegészítők segítik egymás felszívódását, és egyensúlyban tartják egymást.
A táplálékkiegészítők általában veszélytelenek, ha megfelelő adagban szedik őket.
Bizonyos anyagok nagy mennyiségben szedése gátolhatja egyéb anyagok felszívódását.
Vásároljon körültekintően! Nincs a tiszta hatóanyagra, és hatékonyságra vonatkozó önálló garancia, csak Öntől függ, hogy jóhírű márkát választ-e!


Üdvözlettel:
Dr. Fábián Mária

 

 


Wellness - FitnessKapcsolatMédiaajánlatAdatvédelemOldaltérkép
Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint.